Ar prisimenat save mokykloje? Jei užsuktumėt į spektaklį „Kita mokykla” – puikiausiai prisimintumėte. Geras reginys, kuris lyg fejerverko patranka sprogsta pamintijim
ais. Paauglystėje – marios energijos. Kūdikystėje ir ankstyvojoje vaikystėje jos – dar daugiau. Kur ta energija yra panaudojama? Paauglystėje, dažniausiai, – vakarėliams, santykiams ir santykiavimui. Ankstyvojoje vaikystėje ir kūdikystėje – maniežams, kaladėlėms ir smėlio dėžei. O dar – lėtam vaikštinėjimui įsikibus kieno nors ranką…
Mūsų maži vaikai žino, kas yra „kamuoliukas”. O ar jie atskirtų krepšinio, futbolo, golfo, lauko teniso, stalo teniso ar kitus dešimtis kamuoliukų vienas nuo kito?
Mūsų maži vaikai žino, kas yra „makaronai”. O ar jie žino kaip atrodo spagečiai? Fusili? Tagliateli? Kitos dešimtys jų rūšių?
Spektaklio klasės blogiečiai išsprogdinę akis mokytojams šaukia „Neįdomu!!!!”, „Kam man šito reikia???!!!!”.
Kūdikis, mažas vaikas lyg apsėstas tyrinėja viską, kas jį supa. Pradėjusio vaikščioti mažylio nueinamas kilometražas prilygsta olimpinio sportininko užmojams (štai kodėl tėvai nuolat išvargę 🙂 ). Džeimis Oliveris susirūpinęs šiuolaikinių vaikų maisto kokybe – jie net nepažįsta vaisių ir daržovių. „Teach every child about food!” – skanduoja Džeimis. Aš prisidedu – mokykime apie maistą! Mokykime apie viską! Apie medžius ir jų savybes, apie muziką. Mokykime kūdikius ir mažus vaikus begalės kalbų ir matematikos. Mokykime visų šokių. Bėgiokime kartu su jais, o ne vedžiokime už rankos. Eikime visame kame gilyn. Ypatingai, kai tai – nieko nekainuoja. Juk kūdikiai ir maži vaikai mokosi tiesiog – stebėdami.
Kai knygyno lentynoje aptinku kokią nors naują ankstyvajam ugdymui skirtą knygą apsidžiaugiu ir, dažniausiai, tuoj pat, nuliūstu, nes didžioji dauguma jų siūlo „paprastinti” vaikui skirtą medžiagą. O aš siūlau priešingai. Kviečiu suteikti vaikui kuo daugiau informacijos, tikruosius faktus, o ne adaptuotą realybę. Taip – struktūruoti, pateikti vaikams suprantama forma, bet jokiais būdais nesiaurinti turinio.
Kviečiu sakyti ne „pingvinas”, o „imperatoriškasis pingvinas” (šios savaitės intelektualai susipažino su juo). Ne – „kiras”, o „sidabrinis kiras”. Ne primityvinkime, o – pateikime vaikams priimtina forma. Tarkime garsiai, rodykime didžiules nuotraukas, o ne tik toli toli nuo tiesos nutolusias iliustracijas, kurios pažindina vaiką ne su realybe. Vaikai turi stebuklingą galią – galią greitai ir efektyviai mokytis – tad leiskime jiems išnaudoti savo vaikystę pagal paskirtį!
P.S. Kaziuko mugė – puiki erdvė mokytis galybės naudingų dalykų. 😉
Comments