Pagaliau! Pagaliau mūsų karalystę pasiekė seniai žadėta, visiems seniausiai nupasakota, išč
iučiuota ir išmyluota labai IŠDYKUSI ABĖCĖLĖ. Kitą savaitę – trečiasis Mažųjų valdų gimtadienis. Apie vaikų poreikius, apie tikrąją vaikystės prasmę per šiuos metus ir pasakyta, ir padaryta daug. Yra vienas dalykas, kurį norėčiau pašnabždėti visiems pasaulio tėvams: džiaugsmas, juokas, siautulys, paslaptingumas ir pasakiškumas yra svarbiausia pažinimo kelyje. Laimingi, kikenantys vaikai – žvaigždutės mano gyvenimo danguje.
Būtent todėl Mažųjų valdų abėcėlė ėmė išdykauti ir kiekviena raidė joje iškrečia vis kokią išdaigą. Todėl įgauna charakterį, padeda vaikui su ja suartėti. Kaip gi žaisti išdykusią abėcėlę?
Pristatykite raideles nedidelėmis grupėmis, kurias tuoj pat, pamokos pabaigoje, galėtumėte sudėti į nuotaikingą, linksmą žodelį. Pavyzdžiui – “kva”, arba “bučkis”.
Supažindinkite vaiką su raidele ir jos nuotykiu, užduodami nurodytą arba savo sugalvotą klausimą. Kas užlipo elniui ant galvos? [v]. Įsivaizduoji? Užlipti elniui ant galvos. Kas taip sugalvotų? Gal lipam ir mes? Hop, hop ir užlipom.
Pristatydami raidelę sakykite, pavyzdžiui: „raidelė M, sako [m:]”, t.y. atskirkite raidės pavadinimą nuo jos “tariamo” garso. Pastarasis m
okantis raidelių yra daug svarbesnis mūsų mažyliui, tuo tarpu raidės pavadinimas – (mano manymu) reikalingas tik mokytojui.
Stebitės, kodėl abėcėlėje išdykusios raidelės yra mažosios? Atsakymas – labai paprastas: juk knygose būtent mažosios ir dominuoja!
Stebitės, kodėl raidelės nuotykis neturi tiesioginės sąsajos su raidelės garsu? Taip daroma tyčia. Mokant vaiką klasikiniu būdu (C- citrina, B – bananas) ilgainiui rodant raidę C vaikas mano, kad tai citrina. Išdykusioje abėcėlėje tyčia to vengiame.
Išduosiu dar kelis “triukus”, kokius siūlau naudoti žaidžiant šią išdykūnę (jie yra ir ant vienos iš leidinio kortelių, tam, kad tėveliams ir mokytojams būtų lengviau).
Paslaptingai ir žaismingai pristatykite išdykusią abėcėlę, kuri atskubėjo ir nuo šiol apsigyveno mažylio namuose. Paklauskite, ar mažylis girdi, kaip raidelės kikena iš jūsų rankinės.
Leiskite užsimerkusiam mažyliui traukti po vieną kortelę. Taip pristatykite visas tos dienos pamokos raideles ir užduokite joms priskirtus (arba savo sugalvotus) klausimus. Pavyzdžiui „Kas išsilankstė kaip kartoninis namelis?” Raidelė K, kuri sako [k]. Pakvieskite paglostyti raidelę, pirštu apvedžioti jos kontūrą. Pajuokaukite, apsimesdami, kad esate toji nuotykius patirianti raidelė.
Parodykite kitą kortelės pusę. Ar matai, čia raidelė surimtėjo. Čia draugiškai bendrauja didžioji ir mažoji sesės (mama ir vaikas). Abi šios raidės sako tą patį.
Sudėkite iš raidelių žodį – štai, kas nutinka, kai raidelės susidraugauja.
Būtinai kaskart pažaiskite maišalynę. Pakvieskite vaiką užsimerkti, o tuo metu – sumaišykite raides. Vaikui atsimerkus perskaitykite juokingą, išdykusiai netikrą žodį. Užsimerkite ir Jūs, paprašykite, kad raides sumaišytų mažylis.
Jei matote, kad susidomėjimas silpnėja, arba tiesiog nepataikėte gero momento žaisti – apsimeskite, kad raidelės nutarė pabėgioti ir pabėgo į kitą kambarį pasislėpti. Pašuoliavo ant stalo. Išgalvotas pasaulis vaikus nepaprastai žavi.
Anądien Dovydas paprašė manęs iš smėlio (apie kurio galias išgirdau Viktorijos Grigorjevos seminare) išbarstyti jam mašinytę. Labai įnykau ir išbarsčiau ne tik ją, bet ir policininką šalia. Dovydas supyko.
Dovydas: Mama, kodėl jį padarei?!
Aš: Maniau, tau patiks.
Dovydas: Ne, man labai nepatinka, padaryk iš naujo!!!
Aš: Pažiūrėk koks gražus, tikrai labai dėl tavęs stengiausi.
Dovydas: Ne! Nenoriu, neprašiau jo!
Aš (pakeitusi taktiką): Nieko negalėjau padaryti, jis ėmė ir įlipo į mano piešinį, sakė, kad jam labai svarbu saugoti tavo mašiną.
Dovydas: Hm…
Neužtęskite pamokos ir nutraukite žaidimą, kai vaikas vis dar nori žaisti (net jei labai liūdi žaidimą pabaigus). Taip elgiamės tam, kad mažylis neprarastų susidomėjimo ir su nekantrumu lauktų galimybės žaisti kitą kartą. Juk džiaugsmas ir smalsumas – raktas į bet kokius pasiekimus.
Priminsiu, kad vaikus galime mokyti skaityti trimis skirtingais būdais: paraidžiui (įprastas), paskiemeniui, pažodžiui. Mokyti raidžių galite jau ir metinuką, bet tikėtis, kad šis išmoks jas sujungti – galite tik nuo 2,5-3 metų. Bet mažutėliams egzistuoja smagesni būdai mokytis skaityti. Metodinių priemonių rasite čia.
Taigi, visiems, kurie nori mokytis skaityti paraidžiui, arba tiesiog išmokti raideles – tikiu, kad Išdykusi abėcėlė su savo nuotykiais ir išdykavimais taps gera proga. Esu labai dėkingą mano sumanymą padėjusiems įgyvendinti iliustratoriams – Lunai Mirandai Gonzalez Montoro ir Justui Žekoniui. Beje, Luna buvo pirmoji Dovydo Ispanų kalbos mokytoja!
Labai laukiu Jūsų atsiliepimų ir idėjų kaip žaisti. Jų bus daugiau ir šiame tinklaraštyje. Valio pažinimo džiaugsmui!
IŠDYKUSI ABĖCĖLĖ. Rinkinį sudaro 32 kortelės su išdykusia raidele vienoje pusėje ir didžiąja bei mažąja raidėmis be iliustracijos antrojoje. 4 papildomos kortelės, pasakojančios, kaip žaisti su išdykusiomis raidelėmis, 32 klausimai, kurie padės supažindinti su raidelės nuotykiu, išdykusios pamokos-žaidinimo scenarijus, kuris padės Jums išmokti planuoti visas kitas pamokas-žaidinimus. Kortelės išleistos mažesniu ir didesniu formatu – 10×10 cm bei 14×14 cm.
O dabar atspėkite, kurios gi raidelės taip Išdyko:
Kas užlipo mergaitei ant nosies?
Kas nugraužė arbūzėlį?
Kas padeda vikšreliui sugraužti lapelį?
Kas išskrido kosminiu laivu?
Kas nori tave išmaudyti?
Kas įstrigo tarp kalnų?
Ką apkabino sliekas?
Kas išsilankstė kaip kartoninis namelis?
Kas padės pelytei prasmukti į urvelį sienoje?
Kas prisisegė deimantą ant galvos?
Kas įsmuko į statybų aikštelę?
ir t.t. 🙂
Išdykusią abėcėlę galite įsigyti:
kūdikių akademijoje Mažųjų valdos (Smolensko g. 10D-13, Vilnius (SoHo loftas))
Krautuvėlėje http://www.EniBeni.lt
šiomis dienomis parodoje Vaikų šalis (su nuolaida!)
Comments