top of page

4 ugdymo(si) metatikslai pirmiems 2000 gyvenimo dienų

Kas yra vaikas? Ko jam reikia? Koks yra vaikas šiandienos pasaulyje? Kokioje aplinkoje auga? Kas jam bus aktualu, svarbu, reikalinga po 20 metų? Kokias profesijas atstovaus? Koks pasaulis juos sups? Kokią ateitį jiems kuria šiandieninės situacijos ir mūsų pasirenkami jų sprendimo būdai? Šie klausimai mane lydi kiekvieną dieną.

Galvojant, skaitant, medituojant išsigrynina keturios kategorijos į kurias, rodos, telpa viskas.

Dalinuosi. Galbūt pravers ir jums sąmoningai kuriant savo vaiko pasaulį.

(1) Pirmasis metatikslas: užaugti stipriam fiziškai. Valgyti sveiką maistą, laikytis dienos ritmo, iš širdies mankštintis, išsidūkti po susikaupimo akimirkų, daug būti lauke, gaiviame ore, aktyviai pažinti gamtą, būti aprengtam patogiai, turėti galimybę nuolat judėti, jei tik vidinis kviečia tai daryti, jausti fizinį kontaktą su tėvais ir net iš širdies pasigalinėti, jei esi berniukas.

(2) Antrasis metatikslas: išmokti pažinti savo ir kitų emocijas, įgyti socialinius įgūdžius, suvokti tikrąsias vertybes ir moralės dėsnius.

Čia patenka populiarusis emocinis intelektas (nors tikroji nepopulistinė reikšmė gali jus nustebinti), prie kurio dar pridėkime gebėjimą save pateikti, puoselėti ne tik savo, bet ir kitų interesus, gebėjimą bendradarbiauti (o šis, sakoma, bus aktualus net ir išmirus visoms dabartinėms profesijoms), jausti atsakomybę už savo gyvenimo įtaką ateities kartų gyvenimams. Galiausiai žinoti, kas yra gerai ir kas blogai, skubėti daryti gerą, galvoti apie tai, koks gyvenimo tikslas, būti mandagiam ir pagarbiam, teisingam, sąžiningam, net kai niekas nemato. Ir galiausiai – auginti savo vaikus (mūsų anūkus) taip pat vadovaujantis aukščiausiais žmogiškumo standartais.

O žinote kas įdomiausia? Filosofai teigia, o jų nepamirštantys praktikai pastebi, kad mažyliai atkeliauja į šį pasaulį turėdami stiprų teisingumo jausmą, grožio poreikį, pavadinkim – teisingo gyvenimo instinktus. Kas juos sugadina?.. Mergaičių norą skleisti rūpestį tikrai slopina, pavyzdžiui, Frozen herojė Elza, kuri atkišusi nuogą šlaunį mažoms mūsų dukroms dainuoja visa gerkle:


Elza - visiškai nesektinas pavyzdys, dėl kurio iš proto kraustosi mergaitės. Vaikų sekamą turinį rekomenduotina griežtai kontroliuoti. Ar apgalvoję paliktumėte Elzą jūsų mergytės gyvenime?

Elza – visiškai nesektinas pavyzdys, dėl kurio iš proto kraustosi mergaitės. Vaikų sekamą turinį rekomenduotina griežtai kontroliuoti. Ar apgalvoję paliktumėte Elzą jūsų mergytės gyvenime?



  1. “Daugiau neleisk jiems pamatyt”

  2. “Neleisk suprast, paslėpk, nejausk”

  3. “Tebūnie, tebūnie, nusigręžti man lengviau”

  4. “Man vis vien ką galvoja jie, <…> Surast ribas nepaisyt jų”

Būdai pasiekti šį metatikslą yra keli. Pirma (ir svarbiausia), būti geru pavyzdžiu savo vaikui, kontroliuoti save ir galbūt net tapti geresniais žmonėmis vaikui augant. Veiksmais, žodžiais ir net mintimis. Antra, stengtis išvalyti vaiko aplinką nuo prastų pavyzdžių – kartais tai gali reikšti net persikraustyti, mažiau būti su seneliais, atitinkamai parinkti ugdymo įstaigą (pas mus ateinantys tėvai dažnai klausia – kokių šeimų vaikai lanko darželį). Ne mažiau svarbus būdas – išvalyti aplinką nuo prasto turinio (kaip kad Elzos dainos), kuris hipnotizuoja, arba kaskart susidūrus su prastu turiniu (o taip tikrai nutinka, nes šlamšto pramonė klęsti) – kalbėtis ir aiškintis.

Trečia, pripildyti vaiko aplinką geru turiniu – pavyzdingais mokytojais, geromis pasakomis, posakiais ir patarlėmis. Visu šiuo moralės principus komunikuoti proaktyviai, o ne tiesiog jau atsitikus nelaimei sakyti “Mes nespardome gyvūnų”. “O nespardome? Tėčio kine mačiau, kaip spardo.” Matė, o tėvai buvo perdėm pavargę, kad tuoj pat paaiškintų. Kaip sakė vienas pedagogikos klasikas: “Jei tėvai išsilavinę – darbas neduoda jiems laiko užsiimti vaiko auklėjimu, o jei tėvai neišsilavinę – vaiką auklėja atsitiktinumas ir gatvė.” (Užimtumo dilemai sprendimus siūliau čia.)

(3) Trečiasis metatikslas: atrasti save, suprasti kas esi, koks esi ir pasitikėti pasauliu būti savimi. Šiam metatikslui pasiekti būtinai reikia išmintingų suaugusiųjų, tūriningo laiko leidimo ir pakankamai kūrybinio, t.y. laisvo laiko tyrinėti save ir plėsti pomėgius, išžaisti juos iki profesijos, iki pašaukimo atskleidimo. Tam, kad gyventų mūsų mažas Žmogus aistringai, pilnaverčiai, džiūgaujančiai.

Darželyje vienas mūsų darželio auklėtinis laisvo žaidimo metu dažniausiai mėto kamuolius, skraidina lėktuvus, arba šokinėja nuo kėdžių ir daro tai jau gerus metus, su nepaprastu užsispyrimu ir uolumu. Kitas auklėtinis pirmai progai pasitaikius bėga konstruoti mechanizmus. Trečias ateina guosti visų nuskriaustųjų ir po to kviečia juos skaityti knygų. Kas jie bus užaugę?

(4) Ketvirtasis metatikslas yra realizuoti įgimtą ir nepaprastai stiprų norą mokytis, tobulėti, pažinti, eksperimentuoti, kurti, analizuoti ir tyrinėti. Šią savaitę parke sutikau penkiametę mergaitę, kuri nežinojo žodžio “tyrinėti” reikšmės. Mūsų aplinkoje “tyrinėti” – reiškia surasti nepažįstamoje aplinkoje kūrybiškų įdomybių. Juk mokytis reiškia ne tik priimti mokytojų ant lėkštutės paruoštą medžiagą, bet ir atrasti naujoves pačiam. Daugelį dalykų šiais laikais gali sužinoti per kelias sekundes nuo kilusio klausimo. Bet klausimų turi kilti. Išmintingi mokytojai patys neatsako į visus. Neretai provokuokime savo vaikus klausdami: “O kaip tu manai?”

Štai tokie keturi ugdymo(si) metatikslai. Ir šiuos namų darbus dera pasidaryti per pirmus 2000 gyvenimo dienų. Juk jos yra pačios svarbiausios, nes kuria pamatus visam likusiam gyvenimui.


Kas gyvenime svarbiausia, ambicingieji tėveliai? Kad ir kokius atsakymus pasirinktumėte, rinkitės juos, nes vaiko ateities neturi kurti Ponas Atsitiktinumas.

Comments


bottom of page