top of page

26 sąlygos vystytis vaiko kūrybiškumui (genialumui)

Šiandien užkandžiaudamas su aukle-drauge Lūna, Dovydas be menkiausių trikdžių ar pasimetimo pareiškė: “Eisime šokinėti į didelį batutą”. Ispaniškai!

genius

Per atostogas daug stebiu – analizuoju savo stebuklo elgesį, būdus kaip jis tyrinėja pasaulį ir jį supančius daiktus. Ir vis galvoju – ar pakankamai jam suteikiama? Niekada nebus gana.

Tad grįžau prie B.Nikitino sudaryto sąrašo sąlygų, arba prielaidų, kurios sukuria galimybes vystytis vaiko kūrybiškumui. Amžiaus tarpsnis – nuo prenatalinio iki vėlyvos vaikystės. Komentarų, minčių kyla daug daug, tad jų nerašysiu. Pateikiu savo vertimą iš rusų kalbos – pasižymėkite, kiek iš šio sąrašo išpildote Jūs. 🙂

  1. Vaikas pradėtas sąmoningai.

  2. Tinkamas nėštumas (aktyvi mama, jokio alkoholio ar tabako, pokalbiai su vaiku).

  3. Natūralus gimdymas.

  4. Maitinimas tik mamos pienu iki pirmojo dantuko.

  5. Nuolatinis fizinis, bioenergetinis, vizualinis, emocionalus ir kalbinis kontaktas su mama iki 1,5 metų.

  6. Įgimtų (atraminis, griebimo, žingsniavimo, ropojimo ir plaukimo) refleksų paleidimas.

  7. Laisvė fiziškai pažinti pasaulį.

  8. Priemonėmis praturtinta aplinka namie ir kieme.

  9. Sporto įrenginiai namie.

  10. Intelektualūs Nikitinų žaidimai (nuo 1,5 metų).

  11. Ankstyvasis skaitymas, rašymas, matematika.

  12. Mišri amžiaus grupė šeimoje arba darželyje.

  13. Mokykloje – mokymasis eksternu, nes mokykla savaime – antikūrybiškumo įstaiga.

  14. Sąlygos mokytis savarankiškai tyrinėjant.

  15. Dirbtuvės namuose (galimybė konstruoti, praktikuoti tikrus įrankius).

  16. Švelnus, kūrybiškas testavimas.

  17. Aktyvaus, motyvuoto, energingo suaugusiojo pavyzdys greta.

  18. Vaiko įsitraukimas į kūrybą – modeliavimas, tapyba, bet kas.

  19. Gamyba pardavimui – nuo 6 metų – kasdien su realiais reikalavimais kokybei.

  20. Vaiko laikymas Žmogumi.

  21. Suaugusiųjų susidomėjimas kūrybiniais vaiko pasiekimais.

  22. Kasdienybės praturtinimas kūrybiniais uždaviniais – kuo geriau skaldyti riešutus? Iš kokių lėkščių valgysime? Kuo geriau nuvalyti purvą nuo batų? Kas nutiks vandeniui, jei jį užšaldysime?

  23. Natūralus mokymo ciklas visus metus (vasaros atostogos iš esmės prieštarauja mokymosi kaip džiaugsmo koncepcijai.)

  24. Išradingumo skatinančių uždavinių sprendimas (pagal G.Altšullerį).

  25. Intelektualiai kūribingi žaidimai komandose – protmūšiai.

  26. Kūribingas, kuriantis žmogus – vertybė namuose.

Comentarios


bottom of page